טראומה ופוסט טראומה – הסבר
טראומה ופוסט טראומה

טראומה ופוסט טראומה – הסבר

משמעותה המקורית של המלה היוונית "טראומה" היא פציעה, או פגיעה ברקמת גוף והשימוש במושג "טראומה נפשית", מתאר מצב בו אדם חווה אירוע קשה, הגורם לו לפציעה בנפשו. למעשה, טראומה היא איום קיצוני הישרדותי שאליה מצטרפת תחושת חוסר אונים אל מול האיום. האדם מרגיש כי אינו יכול להתמודד עם האירוע באופני ההתמודדות הידועים לו. כלי ההתמודדות הידועים לאדם אינם יכולים לעמוד לרשותו באירוע הזה, וכך האירוע מהווה שבירת רצף שיגרת החיים עבורו. חשוב לציין כי התגובה לאירוע טראומטי היא סובייקטיבית ולא כל אדם יגיב באופן זהה לאותו אירוע ולכן כיום נהוג לאפיין אירוע כטראומטי רק אם הוא מורגש כטראומה על ידי מי שחווה אותו.

מאפיני התגובה הטראומטית:

בטווח המיידי, כל אדם מגיב בתגובות רגשיות וגופניות חזקות לאירוע טראומטי, ברוב המקרים, התגובות נחלשות עם הזמן. ניתן לחלק את מאפייני ההתמודדות עם אירוע טראומטי לכמה שלבים:

  • 0-48 שעות מהאירוע נוכל למצא תחושות של בדידות, חוסר התמצאות במרחב, בלבול, חוסר אונים, פאסיביות, קטטוניה, ניתוק חלקי או מלא, תגובות רגשיות סוערות, חוסר שליטה
  • 48 שעות עד כחודש– תחושות של:
  •  הימנעות – האדם משתדל להמנע מכל דבר שעלול להזכיר לו את האירוע, הוא חווה צמצום וקהות רגשית.
  • עוררות יתר: האדם נזהר ובוחן את סיבתו, מודע לכל מה שקורה, תגובות גופניות של דפיקות לב מואצות, הזעה, רעד, נדודי שינה, דריכות, רגזנות
  • חודרנות: חוסר יכולת להפסיק לחשוב על מה שקרה, מחשבות פולשניות וטורדניות, חלומות, סיוטים, שחזור האירוע בפלשבקים, תמונות או סרטים
  • כאשר תגובות ההימנעות החודרנות ועוררות היתר ממשיכות גם לאחר 3 חודשים אנו מגדירים את האדם כמי שחווה פוסט טראומה- PTSD.

לחיות עם PTSD

כיום ידוע לנו כי טראומה ממשיכה להפעיל את מערכות הגוף באזעקות שווא, הנתפסות כמצבי חירום. המערכת ממשיכה לטעון את עצמה ולצבור אנרגיה עודפת מבלי שתיווצר פעולת ריקון, איזון וחידוש כוחות, וכך המערכת המרגיעה אינה זמינה ואינה מגיעה לידי ויסות והרגעה. האדם הטראומטי מרגיש במלחמה מתמדת מחוץ ובתוך גופו, הוא חש חוסר שליטה, עייפות, סכנה וחוסר ביטחון, ומתוך כך מופיעות גם מחלות גופניות: יתר לחץ דם, כאבי שרירים ושלד פיברומיאלגיה ומחלות נוספות.
מעבר לכך, תחושת הסכנה המתמדת וחוסר ביטחון מערערת את מערך היחסים של האדם עם סביבתו ורבים מהסובלים מטראומה מתקשים לתפקד במערכות יחסים או בעבודה, עולמם החיצוני מצטמצם, התנהגויותיהם נמנעות ומתכנסות פנימה. כדי להימנע מהרגשות והתחושות הבלתי נסבלות, מתרחש ניתוק, (דיסוציאציה), ברמות שונות: בגוף, ברגש, בקוגניציה, בין פנים לחוץ ובין האדם לסביבה.

הקושי בפוסט טראומה
עבור חויי פוסט טראומה גם התקשורת עם הסביבה הופכת לקשה

מתי לגשת לטיפול?

אם את/ה או מי מבני המשפחה היה עד או חלק מאירוע או אירועים שוברי שיגרה המלווים תחושת חוסר אונים ( "צבע אדום", תאונה, אובדן, פגיעה מינית, פעילות צבאית או משברי חיים אחרים), אם את/ה חש/ה כי יש שינוי בתחושת הדריכות, בעיות בשינה, חוסר שקט, דפיקות לב, לחץ או הימנעות מפעילויות אותן אהבת בעבר. אם חלפו שלושה חודשים ויותר מאז האירוע ועדיין תחושות אילה מלוות ומפריעות את שיגרת היומיום, זה הזמן לגשת לטיפול.

אם אתם חווים משבר או מכירים מישהו שזקוק לעזרה אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר בכל עת ונשמח לסייע

    איך למצא את הטיפול הנכון בPTSD

    כיום ההתייחסות אל PTSD היא כאל טראומה מוכללת הנותנת ביטוי בכל חלקי הגוף והנפש. ולכן טיפול מוצלח  ב PTSD  מחייב התבוננות על כל מרכיבי הגוף, הנפש ותהליכי החשיבה שנפגעו וכולל הפחתת העוררות ותחושת חוסר האונים וחידוש תחושת הביטחון. מטפלת טובה בהחלט תוכל לענות על אתגרים אלו

    וחשוב לזכור, כל תגובה שלכם לאירוע טראומטי היא נורמאלית, האירוע עצמו, אינו נורמאלי .